Carregant...
Aquesta pàgina emmagatzema galetes per funcionar, si continua navegant s'entén que accepta el seu ús. Més informació en Declaració de galetes o en Política de privadesa.

“La preséncia digitala de l'occitan: desfises e oportunitats”

Article
1 mes
0
0

El passat 22 de maig, la filòloga i activista lingüística Mariona Miret va fer una conferència a l’edifici Josep Carner de la UB, aquesta ponència forma part del cicle de conferències “Maig Aranés” de la universitat.

El passat mes de maig va tenir lloc la tercera edició del cicle de conferències i activitats “Maig aranès a la UB”, organitzat pels serveis lingüístics de la universitat. Aquest cicle té com a objectiu donar veu i promocionar la cultura i llengua occitana-aranesa, forma part d’un programa de la Generalitat de Catalunya de foment i ús de terceres llengües en l’àmbit universitari, anomenat Interlingua.

La ponència de la Mariona Miret és la segona d’aquest Maig aranès, especialista en processos d’extinció lingüística, graduada en filologia catalana i occitana a la Universitat de Lleida, representant de la missió Internacional de la Chambra d’ÒC, entre altres coses. Aquest cop, la Mariona va exposar la situació sociolingüística no només de la Vall d’Aran, sinó també de l’Occità en general, en concret centrant-se en el panorama digital.

Per començar la xerrada, la ponent posava l’exemple de Parpalhon blau (Gabrieu Pélisson) com a principal referència occitana en el món youtuber, un influencer 360 graus perquè fa un contingut molt variat. Segons explicava, Twitter és una eina molt poderosa per donar visibilitat a l’occità, on es pot trobar un públic que vol saber curiositats al voltant de l’occità, informar d’esdeveniments, és accessible per públic occitanòfon i es poden crear comunitats amb altres llengües veïnes. En aquesta línia, s’exposava el cas del compte de Twitter @EuroDigitalLang, que destaca el paper que poden tenir les xarxes i la tecnologia en la divulgació i la revitalització de les llengües a Europa.

Un dels temes més importants en l’actualitat occitana que es comentava a la conferència, és de la rellevància de què els influencers i creadors facin contingut en occità atractiu pel públic més jove, en el cas de les llengües minoritàries com l’occità, el màrqueting és vital. Un lloc on podem trobar creadors que facin contingut en occità és als premis organitzats per l’Euroregió Pirineus Mediterrània, on han estat guanyadors País Invisible o Parpalhon Blau, entre d’altres, i la ponent va rebre menció.

El fenomen del pòdcast, un terreny a l’alça.

En els temps contemporanis el pòdcast és un format que està agafant molta força, com explicava en Zep Armentano a una altra conferència a la UB; “La principal característica del pòdcast és que està força a l’abast de tothom”.

En aquest cas, la Mariona posava alguns exemples de pòdcast, com País Invisible o Sons occitans de l’Anna Geli, un pòdcast musical de 3Cat on s’explora la música folklòrica i tradicional occitana a més d’altres estils musicals. S’esmentava també el cas d’un pòdcast italià, que relata clàssics de la literatura europea traduïts a la llengua occitana.

La ponent proposava un parell de sèries de televisió, La seria, de versió original occitana i difosa per France TV, un cas semblant també passa amb el film Lo pòble lop, doblat a l’occità. La Mariona esmentava l’emoció i a la vegada com és d'estrany poder gaudir continguts audiovisuals de ficció en occità, una cosa molt poc vista.

No oblidis subscriure't al nostre butlletí!
Amplia amb les nostres xarxes

Contingut relacionat

Amunt!